Bayraktar Kızılelma'nın Motoru Yerli Mi?


Test uçuşlarında sona yaklaşılan ve 2026 yılında envantere girmesi beklenilen Bayraktar Kızılelma Türkiye'nin bağımsız havacılık hayalinin kilidini açacak ilk anahtarı. Bu anahtar o kadar kıymetli ki milli muharip uçak Kaan’nın motor düğümünün çözümü de Kızılemanı’nın kalbinde gizli. 



Peki nedir Kızılelma'nın motorunun önemi? 

Test uçuşları devam eden Bayraktar Kızılelma hangi motoru kullanıyor?

Hazırsanız başlıyoruz. 

Yalnız dostlar küçük bir ricamız var. Emeğimizin karşılığı olarak sizden sadece videomuzu beğenmenizi istiyoruz. Lütfen beğen butonuna tıklamayı unutmayın.



Ülkemizde savunma sanayinde yeni bir ürün çıktığında motor konusu sürekli gündemdedir. Bunun nedeni bazen bilgi almak için bazen ise şark kurnazlığı yapmak içindir. Şüphesiz milli menfaatlerini düşünen her Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı ülkesine ait olan uçak, tank, gemi her ne üretilirse üretilsin tüm parçalarının yerli imkanlarla geliştirilmesini ister. Bunu istemekte de gayet haklı. Burada bir problem yok.

Fakat unutulan bir gerçek var. Bütün büyük projeler bir başlangıç yapmak zorundadır. 


Baykar şirketi de insansız savaş uçağı gibi dünyada eşine az rastlanan ve geleceğin teknolojisini şimdiden yakalama gibi büyük bir vizyonla bu iddialı projeye başladı. Ancak böylesine iddialı bir projede, her şeyi sıfırdan ve aynı anda yapmak zaman alıcı ve riskliydi. Bu nedenle Baykar şirketi de Bayraktar Kızılelma’da “Uçurmak Ve Geliştirmek” stratejisini benimsedi. 

O yüzden Kızılelma prototipleri Ukrayna menşeli AI-25TLT ve AI-322F turbofan motorlarını kullandı. 

Bu sayede uçağın aerodinamik yapısı, uçuş kontrol sistemleri, sensör füzyonu gibi yüzlerce sistem uçağın motoru beklenmeden test edilebiliyordu.  

Yani Baykar şirketi Kızılelma’nın vücudunu şekillendirirken kalbi için ise yine milli şirketimiz TUSAŞ Motor Sanayi çalışıyordu.  


Lafı uzatmadan az önce vurguladığımızı biraz daha açacak olursak, Kızılelma prototiplerini uçuran motor yerli değil. Muhtemelen ilk envantere giren Kızılelmal’ar da Ukrayna motorları ile uçacak. 

Peki Kızılelma’nın Ukrayna motorları ile uçmasında bir mahsur var mı? 

Hani yerli motor? Diyorsanız o zaman videonun ikinci bölümüne geçelim.


Öncelikle ister Ukrayna olsun ister Amerika olsun özellikle savaş uçağı gibi kritik projelerde ülkemizin yurt dışına bağımlı olmasını kesinlikle istemediğimizin altını çizelim. Fakat TEİ’nin geliştirdiği yerli motor TF-6000 ve TF-10000 devreye girinceye kadar Ukrayna veya Amerika arasında mecburi bir tercih yapma ikileminde kalırsak seçimimiz tabi ki Ukrayna olur. Çünkü ABD’nin bize neler yaptığı ortada. Burada tekrar etmeye gerek yok. Ama dediğim gibi seçimimiz Ukrayna olsa bile tam bağımsız Türkiye yolunda yapılan bu tercih kısa vadeli çözüm için. Uzun vadede tabi ki milli motorlar. 


Videonun başında Milli Muharip Uçak Kaan'ın motor düğümünün çözümü Kızılelma’nın kalbinde gizli olduğunu söylemiştik. İşte Bayraktar Kızılelma’nın motorunun önemi burada yatıyor. O zaman şimdi hem Kızılelma’yı hemde Kaan’ı ilgilendiren yerli motor konusundan kısaca bahsedelim.


TEİ TF-6000 ve ona paralel olarak TF-10000 motorlarını geliştiriyor. Bayraktar Kızılelma’nın yerli motorlu ilk versiyonları TF-6000’i daha sonraki versiyonları TF-10000 kullanacak. Milli Muharip Uçak Kaan ise daha büyük bir platform olduğu için yerli motorlu ilk versiyonları TF-10000 ile uçacak. Daha sonraki versiyonları yani 5. nesil olanları TF-35000 motorunu kullanacak. 


Burada en önemli olan konu TEİ’nin basamakları birer birer çıkması. İşte Kızılelma’nın motorunun önemi de basamaklarda kazanılan tecrübede saklı.


Şöyle ki TF-6000 Kızılelma’nın gövdesinde havalanıp operasyonel kabiliyete eriştiğinde ondan kazalınacak tecrübe ve bilgi birikimi TF-10000’e ondan da TF-35000’ine aktarılacak. Bu sayede TEİ’nin Turbofan motor zinciri birbiri ile sımsıkı bağlanarak senkronize bir şekilde çalışacak. Bu da Türkiye'nin yerli motor üretiminde oluşabilecek aksaklıkları en aza indirecek.


Allah’a emanet olun dostlar ve abone olmayı unutmayın. 

Yorumlar

Bizi Takip Edin