Bayraktar TB3 Türk silahlı kuvvetlerinin envanterine girdi. Bende bu videoda TB2’ye göre daha gelişmiş özelliklere sahip olan TB3’ün en önemli 7 özelliğini ve videonun sonlarına doğru da TB2’den farklarına kısaca değineceğim. Videoyu sonuna kadar izlemenizi tavsiye ederim. O zaman siz videoyu beğenip kanalımıza abone olurken bende zaman kaybetmeden Bayraktar TB3’ün özelliklerine geçeyim.
1. Doğuştan Yerli Motorlu Olması
Savunma sanayinde yeni bir ürün çıktığında yok motoru yerli değil, yok şurası yurt dışından geliyor diyenlere çok kötü bir haberim var. Çünkü Bayraktar TB3 TUSAŞ’ın geliştirdiği PD170 turbodizel havacılık motoru ile uçuyor. TB3 bu yerli motor sayesinde çok daha güçlü ve çok daha özgür. Yeri gelmişken PD170’in bir üst versiyonu olan PD200’ün hazır olup Baykar’a teslim edildiğini ve PD225’in de geliştirilme aşamasında olduğunu belirtelim.
2.Kısa Pistli Gemilerden İniş-Kalkış Yeteneği
Bayraktar TB3 TCG Anadolu gibi kısa pistli amfibi hücum gemilerine iniş kalkış yapabilen dünyadaki ilk ve tek siha. Bakın burayı tekrar ediyorum dünyadaki ilk ve tek siha. Artık bu iki kelimeyi ülkemiz ile birlikte kullanmayı öğrenmemiz gerekiyor. Zira Türkiye savunma sanayinde sadece bugünün değil geleceğin teknolojisini de üretiyor. Bayraktar TB3’de bu üstün yetenekleri sayesinde TCG Anadolu’yu kendine yüzer üs yaparak Türkiye'nin mavi vatan doktrinine de imzasını atıyor.
3.Haberleşme Ve Kontrolde Devrim
Bayraktar TB3 yaklaşık 300 km menzilde görüş hattı üzerinden kontrol edilebiliyor. Fakat TB3’ün en önemli özelliklerinden biride uydu haberleşmesi. TCG Anadolu üzerinde birden fazla TB3’ün okyanuslara açıldığını ve tam otonom iniş-kalkış destekli birden fazla TB3’ün 300 km den daha uzaklara gittiğini düşünün. İşte bu tarz keşif, gözetleme veya taarruz görevlerinde Bayraktar TB3 uydu sinyalleri üzerinden gerektiğinde ana yurttan kontrol edilebilecek. Bu da TB3’e müthiş bir hareket serbestliği kazandıracak.
4.Katlanabilir Kanat Yapısı
Bayraktar TB3’ün en dikkat çekici özelliklerinden biri de kanatlarının katlanabilir olması. Benim gibi küçük bir evde yaşıyorsanız. Eve alacağınız yeni bir eşyayı acaba nereye koyacağım diye kara kara düşündüğünüze eminim. İşte Bayraktar TB3 TCG Anadolu’nun neresine ne kadar konuşlabilir problemine kanatlarını katlayarak kompakt bir çözüm buluyor. Bu sayede TCG Anadolu'ya yapılacak operasyona göre 30 ila 50 aralığında Bayraktar TB3 sığabiliyor.
5.Aselsan'ın Kamerasını Kullanması
Türkiye’ye ambargo uygulaki pişman olasın. Kanada da bu pişman olanlar kervanına katıldı. Türkiye'nin Azerbaycan’a TB2’lerle yaptığı yardımların ardından kamera ambargosu uygulayan Kanada’ya Türkiye'nin cevabı ASELSAN CATS ve ASELFLIR 500 ile oldu. Bu sayede Türkiye bir alanda daha yerli kazanım elde ederken Kanada’nın payına ise pazar kaybetmekten başka bir şey düşmedi.
6.Yüksek Faydalı Yük Kapasitesi
Bayraktar TB3 yüksek faydalı yük kapasitesi ile kendi sınıfının öncülerinden. 280 kg faydalı yük, 1600 kg azami kalkış ağırlığı ile hem donanmamızın hemde kara gücümüzün çok önemli güç çarpanı olacak. Kullanacağı mühimmatların yerli olması sayesinde de onu tıpkı Bayraktar TB2’ler gibi tercih sebebi yapacak.
7.Düşük Radar İzi, Yüksek İrtifa Ve Gelişmiş Yazılım
Bayraktar TB3 tasarım ve kullandığı malzemeler itibariyle daha düşük Radar izine sahiptir. Ayrıca yerli PD170 motoru sayesinde daha yüksek irtifalara çıkabiliyor. Gelişmiş yazılım ve sensör kabiliyetleri sayesinde de yapay zekayı aktif kullanan TB3, bu sayede hedef tespit, karar alma hatta sürü halinde otonom operasyonlar gibi meziyetleri de insanız yapabiliyor.
Sonuç olarak özelliklerinden de anlaşılacağı üzere Bayraktar TB3 Türkiye’nin ve dünyanın yeni gözdesi olacak.
Peki TB3 hangi özellikleri ile TB2’den ayrılıyor? Videomuzun son bölümünü de bu karşılaştırmaya ayırıyoruz.
TB2’nin gövde uzunluğu 6.5m.
TB3’ün 8.35m.
TB2'nin kanat açıklığı 12 metre iken
TB3'ün 14 metre. Ayrıca TB2'nin kanatları sabitken TB3'ün kanatları katlanabiliyor.
TB2 4 askı mühimmat yuvasıyla 150 kg faydalı yük taşıyabiliyorken
TB3 6 askı mühimmat yuvasıyla 280 kg faydalı yük taşıyabiliyor.
TB2 100 beygirlik motoru ile azami 222 km/s hız yaparken
TB3 yerli PD170 motoru ile 170 beygirlik güç ile azami 300 km/s hıza çıkabiliyor.
TB2’nin operasyonel irtifası 16.000 feet iken
TB3’ün 20.000 feet
TB2 27 saat 3 dakikalık rekor havada kalış süresine sahipken
TB3 32 saatlik rekoru ile TB2’yi geride bırakıyor.
Evet arkadaşlar görüldüğü üzere her bakımdan TB2'nin abisi konumunda olan TB3 dünyanın yeni gözdesi olacak.
Türkiye ise havacılık alanında bu ve bundan sonra gelecek yeni ürünleri olan Anka-3, Kızılelma ve MMU Kaan ile dünyaya damgasını vurmaya devam ederek hiçbir ülkeye muhtaç olmadığını her zaman ve her yerde ispat edecek.
Sizde ülkemizin bu yolculuğundan haberdar olmak istiyorsanız,
Kanalımıza abone olmayı unutmayın.
Bir sonraki videoda görüşmek üzere.
Yorumlar
Yorum Gönder
Yazı ile alakalı yorum yaparak değerli fikirlerinizi benimle paylaşırsanız çok mutlu olurum. Şimdiden teşekkürler.