Teknoloji Bizi Adım Adım Fişliyor





Teknoloji,fotograf

Teknolojinin gelişmesiyle birlikte günlük hayatta ihtiyacımız olan çoğu şey, akıllı telefonumuza bir dokunma mesafesi kadar uzak sadece. Bilmediğin veya öğrenmek istediğin ne varsa arama motoruna veya sosyal medyaya yaz hemen karşına çıksın öyle değil mi? 

Peki ya sonra!

Sonra derken. Öğreneceğimi öğrendim sayfayı kapattım bitti gitti mi diyorsun yoksa? 
Ya da "ben internette arama ve izleme geçmişini siliyorum önlemimi alıyorum" mu diyorsun? 
Veya ben öyle programlar kullanıyorum ki beni kimse izleyemez bilgilerimi alamaz mı diyorsun?

Peki her şey bu kadar basit mi sizce? 

İnternet sitelerinde veya sosyal medyada gezinirken karşınıza çıkan reklamların türleri dikkatinizi hiç mi çekmedi? Örneğin, bir seyahat için internetten uçak bileti fiyatlarına baktınız veya yürüyüş yapmak için spor ayakkabı modellerini araştırdınız. Aldınız ya da almadınız farketmez. Bundan sonraki internet ve sosyal medya gezintilerinizde karşınıza araştırdığınız ne varsa o reklamlar çıkar. 

Oluşan bu durum sizin çerez bilgileriniz sayesinde olur. 

(İnternet tarayıcınızdan çerez bilgilerinizi gizleyebilirsiniz)


Siz sormadan ben hemen çerez bilgileri nedir açıklayayım. 

Çerezler, ziyaret ettiğiniz internet siteleri tarafından oluşturulan dosyalardır. İnternet siteleri ve sosyal medya çerezler sayesinde sizi tanır ve gezdiğiniz sayfalarda size uygun reklamlar sunar. Yani bir nevi girdiğimiz her internet sitesi bizi tek tek fişler.

Aslında bu verdiğim örnek takip edildiğimizin veya başka bir değişle kişisel kararlarımızın internet ortamında depolandığının küçük bir kanıtı. Eğer düzenli olarak dünya gündemi takip ediyorsanız, perdenin arkasında dönen büyük dolaplardan da haberdarsınız demektir. 

Avrupa Birliği’nin Rekabetten Sorumlu Şefi Margrethe Vestager, Google ve Facebook gibi platformların kullanıcılardan tahmin edemeyecekleri kadar veri toplayabildiklerini söyledi.

Ayrıca, Google ve Facebook'un kullanıcıların sadece Facebook’ta bir şey paylaştıklarında veya Google’da arama yaptıklarında değil; beklenmedik bir şekilde daha fazla veri toplayabildiklerini söyledi. VPN uygulamalarına da değinen Vestager, kullanıcılar bu tarz uygulamaları kullanarak aramalarını gizlemeye çalışsalarda kullanılan uygulamalar ve ziyaret edilen web siteleri ile ilgili Facebook'a veri gönderdiğini belirtti. 

Hatırlarsanız geçen ABD seçimlerinde de Cambridge Analytica firması tarafından Facebook'tan alınan kişisel verilerin ABD seçimlerinde kullanıldığı ortaya çıkmıştı. Oluşan bu skandal ile mahkemeye çıkan Facebook'un sahibi Mark Zuckerberg ise, yaşananlar benim hatam özür dilerim gibi açıklamalarda bulunmuştu.

Evet. Üst üste yaşanan bu internet ve sosyal medya güvenilirliği konusu daha çok su götüreceğe benziyor. Üstelik bu buzdağının görünen yüzü. Kim bilir kişisel bilgilerimiz, alışveriş alışkanlıklarımız ya da banka hesap dökümümüz hangi şirket veya grupların elinde. 

Acaba "benim elimde şu kadar kişinin bilgileri var bunların ederi bu kadar" deyip pazarlık konusu olurmuyuz çok merak ediyorum doğrusu. 

Ne diyelim her geçen gün değişen ve gelişen teknoloji ile birlikte özel alanımız daralıyor veya kaybolmaya yüz tutuyor. ALLAH sonumuzu hayır etsin.

Bu konu ile ilgili çare olarak ne yapabiliriz. Çözüm önerileriniz nelerdir. Yorumlara yazın lütfen. 

Yorumlar

  1. Merhaba editör
    yeni keşif ettim sizi takip ve izlemeye aldım
    Uygun zamanda bana da beklerim
    başarılar

    YanıtlaSil
  2. Tabiki bir kahve molasına bloğunuzu ziyaret ederim. 😊

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

Yazı ile alakalı yorum yaparak değerli fikirlerinizi benimle paylaşırsanız çok mutlu olurum. Şimdiden teşekkürler.

Bizi Takip Edin